توجیه پذیری استفاده از موتور برقی

آمارهایی که راهنمایی و رانندگی درباره خودروهای تولید شده، منتشر کرده نشان می دهد که  در کل کشور 20 میلیون خودرو شماره گذاری شده است که یک پنجم آن معادل 4 میلیون خودرو، سهم شهر تهران است. همچنین این آمار در مورد موتورسیکلت ها حدود 12 میلیون موتور است که میزانی برابر با حدودا 3.5 میلیون موتور برای شهر تهران دارد. در این جا قصد داریم با یک نگاه اقتصادی، که توسط کارشناس ارشد عمران-راه و ترابری تیم الکتریک اسکوتر صورت گرفته به توجیه پذیری استفاده از موتور برقی و موتور بنزینی بپردازیم.

فرضیات ما: فقط 1 میلیون نفر از موتور سواران کشور(یعنی حدودا یک دوازدهم آن ها) جامعه ی آماری مورد نظر باشند. با پرس و جوهایی که از کاربران مختلف موتورسیکلت های گوناگون انجام شد و یک حساب سرانگشتی، به طور میانگین میزان مصرف بنزین به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش را برابر 5 لیتر می توان در نظر گرفت. هم چنین با پرس و جوهای صورت گرفته و با فرض وجود کاربران کم استفاده و پر استفاده، فرض می کنیم به طور میانگین این افراد روزانه 50 کیلومتر را با موتورسیکلت خود طی کنند. با این حساب، این 1 میلیون نفر روزانه حدودا 250000 لیتر بنزین نیاز دارند.

می توان این گونه استدلال کرد که اگر با کارهای زیرساختی انجام شده، کیفیت های مناسب و خدمات پس از فروش مطمئن، بتوان در هرسال، فقط 200000 نفر (معادل روزانه به طور میانگین 548 نفر در سطح کشور، دست بالا) موتورسیکلت های بنزینی خود را با موتور برقی با قابلیت پیمایش 60-40 کیلومتر( و حتی به مراتب بیش تر) جایگزین کنند، در 5 سال آینده روزانه 250000 لیتر بنزین در مصرف سوخت صرفه جویی می شود و اگر موتور سیکلت خود را با موتور برقی هیبریدی (با قابلیت پیمایش بالاتر، 150-80کیلومتر) تعویض کنند، با فرض آن که این موتورهای هیبریدی در هر 100 کیلومتر به 1.5 لیتر بنزین احتیاج دارند، در 5 سال آینده به ازای این فرضیات، روزانه 70 درصد250000 لیتر، یعنی 175000 لیتر بنزین صرفه جویی می شود. کاهش کربن دی اکسید و آلاینده های دیگر نیز از مواردی است که در کنار بحث هوای پاک و وسایل نقلیه ی پاک مطرح می شود.

هدف ما کاستن از اگزوز های آلاینده، افزودن به ملکول های اکسیژن و ذخیره سازی وقت گرانبهای تمام گروه های مردم است !

در ضمن باید یادآور شد که این محاسبات سرانگشتی فقط برای یک میلیون نفر از موتورسواران صورت گرفت، کما این که طبیعتا تعداد بیش تری از کاربران موتور سیکلت با جلب اعتماد بیش تر و بیش تر مردم به موتور برقی به وسایل نقلیه ی برقی سبک(LEVs) روی خواهند آورد؛ همچنین تعداد زیادی از خودروسواران نیز بالطبع تمایل به این روند پاک و ارزان پیدا خواهند کرد.

از یک دیدگاه دیگر و از نگاه صرفه ی اقتصادی شخصی، برای یک موتور برقی با مصرف 500 وات در ساعت و با فرض بهای برق شهری هر کیلووات 70 تومان و شارژ گیری کامل روزانه ی موتور برقی توسط کاربر، هزینه ی متقبل شده بابت شارژ گیری ماهیانه تنها حدود 10 هزار تومان خواهد بود. در واقع به طور کلی، به ازای هر 50 کیلومتر پیمایش درمورد موتور برقی ، به ازای هرروز شارژ در ماه، فقط مبلغ 10 هزار تومان و درمورد موتور بنزینی، با همین مقدار پیمایش در ماه و با فرض بنزین لیتری 1000 تومان، ماهیانه 75 هزار تومان هزینه باید در نظر گرفت؛ با توجه به این که استهلاک موتور بنزینی و هزینه هایی چون روغن موتور یا در حال حاضر دردسرهای پلاک و گواهینامه، که موتور برقی ها فعلا از آن مبرا هستند، هم در فرضیات بالا وارد نشدند، توجیه استفاده از موتور برقی به مراتب بیش تر از یک موتور بنزینی است.

به قلم: امیر محمد گودرزی – کارشناس ارشد عمران راه و ترابری دانشگاه علم و صنعت

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *