مقایسه ی موتور برقی با موتورهای بنزینی

استفاده از موتورسیکلت ها سالیان سال است که در شهرها به عنوان یک وسیله ی نقلیه ی سریع و برای فرار از ترافیک های شهری رایج است، اما حالا که حدود هجده سال از قرن بیست و یک می گذرد و تکنولوژی حرف اول را به نسبت سنت گرایی در زمینه های مختلف می زند، اعتماد به  موتور برقی از جهات مختلف می تواند رضایت بالاتری را برای کاربران فراهم کند.

موتورسیکلت برقی به عنوان بخشی از آینده ی حمل و نقل سبز شهری با هدف برطرف کردن نیاز های حمل و نقلی شهروندان با توجه به مشکلات ناشی از سوخت، ترافیک و محیط زیست طراحی شده اند. به علت شباهت ها و تفاوت ها و طبیعتا سوالات متعددی که ممکن است در ذهن بسیاری از علاقه مندان و کاربران وجود داشته باشد، در این مقاله سعی شده تا به تمام گره های ذهن شما پاسخ دهیم.

تجربه ی موتورسواری- با یک آمارگیری از تعداد زیادی از موتورسواران در کشورهای آلمان و هلند به عنوان پیشتازان تکنولوژی، مشخص شد که گرچه خیلی از مدل های مختلف موتورسیکلت های برقی از نظر قدرت یا توان به موتورهای بنزینی نمی رسند، اما از نظر کیفی، رضایت بخشی، شتاب اولیه، ایمنی و راحتی به شدت در سطح بالاتری از یک موتور بنزینی قرار می گیرند. یکی از مشتریان ما بعد از چند بار موتورسواری با یک موتور برقی در یک مسیر نسبتا طولانی نظری جالب داشت: ” انگار از پشت زانتیا سوار یک بنز سری E یا S شدم. نه لرزش و نه صدایی داشت، حس نرمی و هندلینگ فوق العاده ای بهم داد.”

 

آلایندگی- پرواضح است که موتورسیکلت های برقی به دلیل ماهیت برقیشان تولید آلاینده ای نمی کنند و با شعار “حمل و نقل سریع، مدرن و پاک” می خواهند نه تنها موتورسواران که طیف زیاد دیگری از مردم را به سمت خود بکشانند. به همین علت این موتورسیکلت های برقی عملا چیزی به نام اگزوز ندارند.

 

ظاهر و سروصدا- از نظر ظاهر و تنوع در محصولات، شما با یک موتور لوکس و حرفه ای روبه رو هستید با وزن کم تر از یک موتور بنزینی به علت 80 درصد قطعات کم تر. طراحی موتورسیکلت های برقی بسیار جسورانه و حرفه ایست، یعنی همزمان هم از یک سری مشخصات مثبت فنی و رفاهی و هم از یک قیافه و شکل و شمایل بسیار جذاب بهره مند می شوید. موتورسیکلت های برقی در مقایسه با موتورهای بنزینی صدای کم تری تولید می کنند که گرچه این موضوع برای بسیاری ممکن است یک ویژگی مثبت تلقی شود، اما برخی طرفداران موتورسیکلت را ارضا نمی کند؛ چون آن ها دوست دارند موتورسیکلتشان صدا بدهد و به همین دلیل برخی مدل های موتورسیکلت های برقی دارای یک مکانیزم تولید صدای مصنوعی هستند.

 

قیمت، هزینه های جانبی و نگهداری ها- موتورسیکلت های برقی از نظر قیمت خرید اولیه ارزان تر از مدل های مختلف موتورسیکلت های بنزینی هستند و همچنین به علت عدم نیاز به سوخت گیری بنزینی، از این جهت نیز سبب کاهش هزینه ها می شوند؛ یعنی هزینه ی سوخت و شارژ مجانی! به علاوه، موتورسیکلت های برقی نیاز به نگهداری کمی دارند. یعنی از نظر خرابی یا مراقبت های قطعات، به نسبت موتورسیکلت های بنزینی نگرانی خاصی، به جز در مورد قطعات مصرفی مثل لاستیک یا لنت ترمز موتورسیکلت برقی، متوجه کاربر نیست. در برخی از مانند برخی اسکوتر برقی ، سیستم ترمز به صورت باززاینده (Regenerative) است که در مورد این موتورسیکلت ها، عمر لنت ها هم بیش تر است.

 

مشخصات فنی و شتاب اولیه- عدم وجود گیربکس در موتورسیکلت های برقی سبب می شود تا بیش ترین گشتاور در کم ترین زمان ممکن شود. گرچه سرعت ماکزیمم این موتورهای برقی خیلی بالا نیست و حدود 60 کیلومتر بر ساعت می باشد اما شتاب 0 تا 60 آن ها بسیار بالا و خیره کننده است. یک ویژگی جالب و منحصر به فرد در مورد موتورهای برقی ویژگی دنده عقب آن هاست که با یک شاسی و به راحتی فراهم می شود، ویژگی ای که در مورد موتورهای بنزینی معمولی دیده نمی شود. با این ویژگی قدرت مانور و راحتی بیشتری در ترافیک برای کاربر فراهم می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *